Concept

Membra Disjecta for John Cage
Wanting to Say Something About John

(scroll down for the german version)

Few artists have had such a profound impact on the arts in recent decades as American musician, writer, and visual and intermedia artist John Cage (1912-1992). Moreover, his concepts of open work, indeterminism, transversality, plurality, and interdisciplinarity correspond with recent discourse in the humanities, helping it overcome its metaphysical orientation and establish more liberal interpretation strategies. Formerly trained as a visual artist and musician, and later inspired by Joyce and Duchamp, modern dance, oriental philosophy, and the thought of Meister Eckhart, Thoreau, Fuller, and McLuhan, Cage managed to incorporate all of these inspirational sources in his work in surprising contexts, creating postmodern intermedia and multimedia art par excellence at a time when postmodernism was still in its infancy. With respect for tradition and a sense for experimentation, he continued to open new horizons and spaces and was instrumental in the conceptualization and intermedialization of the arts.

The entire exhibition is conceived as a tribute to John Cage on the occasion of the 100th anniversary of his birth and the 20th anniversary of his death. Its title, “Membra Disjecta for John Cage,” refers to his famous method of treatment for various inspirational sources as well as to the historic, aesthetic and media heterogeneity of exhibited collection (membra disjecta or disjecta membra is a Latin term for “scattered members” and is used to refer to surviving fragments of ancient pottery, manuscripts and other cultural objects). The subtitle of the exhibition, “Wanting to Say Something About John,” is based on a rephrasing of the title of Cage’s commemorative visual homage to Marcel Duchamp. In 1969, Cage and several other artists were asked to contribute an idea in honor of Duchamp, who had died the previous year. Cage created a multiple consisting of one lithograph and four Plexigrams presentable in random order one after another in a special wooden frame, and all printed with text generated randomly with the help of the Chinese oracular book I Ching. He ultimately decided to title the work after Jasper Johns’ statement “I don’t want to say anything about Marcel.”

Participating artists include several of Cage’s collaborators and friends as well as younger artists who are inspired by his work. It consists of known works by renowned artists as well as pieces specially created for the project. The show is an ambitious undertaking juxtaposing a variety of media, with paintings, drawings, prints, collages, musical scores, photographs, instructive pieces, sculptural objects, installations, videos, and sound installations. As such, it will attract a varied audience with all types of educational and experiential backgrounds. Several additional events are planned around the exhibition, such as concerts, performances, lectures and a workshop for children.

Es gibt nur wenige Künstler, die so tiefgreifend auf die Kunst der letzten Jahrzehnte gewirkt haben wie der amerikanische Musiker, Autor, bildende und intermediale Künstler John Cage (1912-1992). Zudem entsprechen seine Konzepte des offenen Werks, der Indeterminiertheit, Transversalität, Pluralität und Interdisziplinarität dem rezenten Diskurs in den Geisteswissenschaften und helfen bei der Überwindung von deren metaphysischer Ausrichtung und der Etablierung von offeneren Interpretationsmethoden. Ausgebildet als bildender Künstler und Musiker, später beeinflusst von Joyce und Duchamp, Modern Dance, östlicher Philosophie und dem Denken von Meister Eckhart, Thoreau, Fuller und McLuhan, gelang es Cage, all diese Inspirationsquellen in überraschenden Kontexten in sein Werk zu integrieren und zu Zeiten, als die Postmoderne noch in den Kinderschuhen steckte, postmoderne intermediale und multimediale Kunst par excellence zu schaffen. Mit Respekt vor der Tradition und einem Sinn fürs Experimentieren eröffnete er kontinuierlich neue Horizonte und Räume und war maßgeblich beteiligt an der Konzeptualisierung und Intermedialisierung der Kunst.

Die Ausstellung ist konzipiert als Hommage an John Cage anlässlich seines 100. Geburtstags und des 20. Jahrestages seines Todes. Ihr Titel, „Membra Disjecta for John Cage“, bezieht sich auf seine berühmte Methode des Umgangs mit verschiedenen Inspirationsquellen und zugleich auf die historische, ästhetische und mediale Heterogenität der gezeigten Werke (der lateinische Begriff membra disjecta oder disjecta membra bezeichnet aus ihrer ursprünglichen Einheit gerissene, verstreute Fragmente von Texten oder Werken der bildenden Kunst). Der Untertitel der Ausstellung, „Wanting to Say Something About John“, ist eine Paraphrase von Cages posthumer visueller Hommage an Marcel Duchamp. Cage und einige andere Künstler wurden 1969 um Beiträge zum Gedenken an den im Jahr zuvor verstorbenen Marcel Duchamp gebeten. Cage schuf ein Multiple aus einer Lithografie und vier „Plexigrammen“, bedruckt mit Textfragmenten, die mithilfe des Chinesischen Orakelbuches I Ging nach dem Zufallsprinzip entstanden und deren Anordnung in einem speziellen Holzrahmen ebenfalls vom Zufall bedingt ist. Als Titel der Arbeit wählte er Jasper Johns’ ablehnende Antwort: „I don’t want to say anything about Marcel“.

Zu den teilnehmenden Künstlern zählen einige von Cages Mitarbeitern und Freunden sowie jüngere Künstler, die von seiner Arbeit inspiriert sind. Neben bekannten Werken von namhaften Künstlern gibt es eigens für dieses Projekt produzierte Arbeiten. Die Ausstellung ist ein umfassendes Projekt, das eine Vielzahl von Medien verbindet: Bilder, Zeichnungen, Drucke, Collagen, Partituren, Fotografien, instruktive Stücke, skulpturale Objekte, Installationen, Videos und Sound-Installationen. Sie richtet sich an ein breites Publikum mit unterschiedlichstem Wissens- und Erfahrungshintergrund. Als Rahmenprogramm zur Ausstellung sind verschiedene Zusatzveranstaltungen wie Konzerte, Performances, Lectures und Workshops für Kinder geplant.

 

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